Smalere, sprekere, gladere

You are here

Slik kan familien endre livsstil på 12 uker. Bort med vinterens dvaske lår, vi skal bli klare for sommersesongen!

De var som veldig mange andre av oss. En familie på fem, hvor ettermiddagene gikk til hasting fra jobb til barnehage, en rask tur innom butikken, pølser i dag også – vi må rekke det før turn, en rask middag, fritidsaktiviteter, hjem til legging og sofaen etterpå – aller helst med litt sjokolade attåt.

Hege (38) og Geir (39) Storholt følte seg i dårlig form. Hege turte ikke legge ut på joggetur med venninnene i frykt for å måtte gi seg etter første sving. Geir drømte om sykkeltur med kompisene. Buksene strammet. Noe måtte gjøres, men hva? Det var absolutt ikke rom for å legge inn trening i hverdagen. Hvor skulle den ekstra timen komme fra?

Hege kom over prosjektet til personlig trener Anne Marte H. Sneve, som søkte etter en testfamilie til boken «Supersunn familie på 12 uker».
«Jeg tror vi er en familie som passer 100 prosent til dette prosjektet. I så fall er vi 110 prosent motivert», skrev Hege til Anne Marte.

Dermed var de i gang: Hege, Geir, Fredrik (7), Mathias (5) og Tomine (2). Det viste seg at det ikke var så mye som skulle til.

FORBEREDER MIDDAGENE DAGEN FØR.

– «Magrere, grønnere, grovere», var Anne Martes mantra, og det har vi fulgt. Det har ikke vært de store endringene, vi lager stort sett det samme som før, men vi bruker mer grønnsaker og velger sunnere varianter som karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig, grovere brød eller knekkebrød – og cottage cheese med bær til mellommåltid i stedet for sjokolade eller kjeks. Vi forsyner oss også bare en gang, og spiser kanskje et par knekkebrød før en bursdag, slik at vi ikke er skrubbsultne når kakene kommer på bordet, sier Hege.

– Har du fått barna til å spise mer grønnsaker?

– Det er fortsatt ikke helt lett å få i dem grønnsaker, men jeg prøver å lage mer mat fra bunnen av, og da kan jeg lure inn mye grønnsaker for eksempel i tomatsausen som jeg kjører i blenderen. Men det der er ikke lett. Heldigvis tror jeg de fleste andre sliter med akkurat det samme. Men jeg ser at de spiser mer grønnsaker når de får være med å lage maten, men det blir mest i helgene man har tid til det.

For i hverdagen går fortsatt ettermiddagene unna, og Hege og Geir sin løsning på middagsproblemet har vært å lage neste dags middag om kvelden.

– Jeg lager den gjerne i nitiden, da har jeg ingen barn rundt meg, og jeg synes egentlig at det går ganske greit. Da får jeg laget mer fra bunnen, og så er det bare å varme opp når vi kommer hjem dagen etter. For oss har det fungert fint, sier Hege.

Tidligere var «kos» synonymt med smågodt. Nå har også barna vennet seg til at kos like gjerne kan være popcorn, eller en god smoothie, og så klarer de å holde seg til det gode, gamle lørdagsgodteriet.

– Og vi voksne tar heller cottage cheese og bær eller et knekkebrød om kvelden, i stedet for den sjokoladen. Det gjelder å bare komme ut av vanen, sier Hege.

– BRUK HVER LEDIGE TIDSLOMME.

Da var maten i boks. Så var det treningen. Det viktigste Hege og Geir lærte, var å bruke de små lommene av tid som fantes. Hvis de hadde en halvtime, kunne den brukes til en liten joggetur. Tjue minutter? Veldig mange situps. Trapper? Et smart valg. Og ikke minst – å gjøre leken med barna til en treningsøkt.

Familien har gått på ski, akt, spilt fotball, lekt sisten og løpt gjennom hinderløyper – først og fremst på lørdag og søndag formiddag. Barna har stått med stoppeklokke og tatt tiden og pisket foreldrene frem, mens Hege og Geir har løpt strafferunder (hvis de tapte fotballkampen), tatt spensthopp og pushups.

– De lærte fort å utnytte situasjonen. Når vi var ute og akte, satte de seg på akebrettet og forlangte å bli dratt opp bakken igjen. «Løp, mamma, jeg bare trener deg!» ropte de, forteller Hege med et smil.

OG RESULTATET?

– Geir har gått ned ni kilo og jeg fire kilo. Jeg var litt skuffet i begynnelsen over at jeg ikke gikk ned mer, men kroppen har jo likevel forandret seg og blitt strammere. Dessuten er ikke poenget å fokusere så veldig mye på kiloene. Det viktigste er at vi har kommet i bedre form, det merker vi helt klart. Man merker en time med fotball med barna, da er det greit med en dusj etterpå! Og det er klart at barna setter pris på at vi gjør noe sammen. De synes det er kjempegøy.

Da de tolv ukene med bokprosjektet var over, var det flere som spurte om de syntes det var deilig å være ferdig. Men Hege og Geir følte ikke at de var ferdige. De følte at de endelig hadde kommet i gang.

– Når man først har kommet i gang, finner man de minuttene som trengs. Det har absolutt ikke vært uoverkommelig, og jeg håper at vi kan inspirere noen flere til å gjøre det samme. Det er ikke så mye som skal til. For vår del har det vært helt fantastisk. Jeg føler meg absolutt mer vel nå, sier Hege.

Stats read: 
743
Stats like: 
0
↓ Artikkelen fortsetter under