• SPÅR TRENDER: Danske Jakob Søndergaard fra trendfirmaet Pej Gruppen forteller oss om hvilke trender vi vil finne i interiørmarkedet fremover.

– Retrostilen vil dø

You are here

Nå må vi flytte øynene fra nakken og frem, ifølge trendekspert Jakob Søndergaard fra danske Pej Gruppen.

– Ja, retroen som interiørstil er i ferd med å dø, det er en av de største endringene vi ser i trendbildet fremover. Men her i Norge vil det nok ta noe lengre tid enn ute i Europa, fordi retrostilen har hatt en særstilling i de norske hjem, mener trendekspert Jakob Søndergaard fra det danske trendbyrået Pej Gruppen.

Han er nok en gang i Norge for å spå fremtiden i møbler, tekstiler, farger og design for oss nordmenn, noe han gjør en gang hvert halvår på Gave- og interiørmessen på Lillestrøm Varemesse. 

– Retroen oppsto ikke i Norge, men da den kom, ble den tatt opp i den norske folkesjela. Den passet rett inn med nordmannens affeksjon for tradisjoner og gjenbruk, ikke minst deres forsiktighet og kjærlighet til arvede ting. Så selv om retroen nå vil forsvinne, vil prosessen gå noe saktere her i landet, og trenden vil bruke lengre tid på å komme helt ut av markedet, sier Søndergaard.

Allikevel er vi er klare for å legge det bak oss og se fremover, mener eksperten. Ikke minst er vi klare for å skape noe nytt.

– Det er klart at det er  litt skummelt å skape et formspråk som vi ikke aner hva er, men på samme måte er det jo utrolig spennende å se hva det blir, sier han.

HVORFOR TRENDER ER VIKTIGE.
Og selv om det snakkes om at også det norske markedet begynner å bli litt mer forsiktige, litt mer reserverte – slik som det europeiske markedet har vært en stund – er messen stappfull også i år, med 448 utstillere, hvorav 86 av dem er nye. Så hvorfor er trender så viktig for oss nordmenn?

– Vi stiller oss ofte spørsmålet «er trender overhodet viktig?» i bedriften. Og jeg vil tillate meg å si at ja, det er mer viktig enn noensinne akkurat nå. Spesielt sett ut i fra en norsk vinkel.

Markedet ser nemlig helt nye signaler nå enn det har gjort på mange år, i og med at vi også her i Norge snakker om usikkerheten i det økonomiske markedet. Vi har til nå vært litt isolert fra denne problemstillingen, og ikke fulgt resten av Europa i deres mer reserverte tankegang de siste årene. Og da mener Søndergaard i Pej Gruppen at det er enda viktigere å friste kunden med de helt rette produktene, og nettopp derfor er trendutviklingen særdeles viktig nå, ifølge ham.
– Dessuten er det en annen grunn: Vi begynner å bli litt lei de store, etablerte merkene. De er litt uinteressante, litt slitne og gammeldagse. Disse merkene og firmaene har en kjempeutfordring nå med å revitalisere seg. Repetisjonens æra er forbi.

– ET LEVENDE MUSEUM I NORD.
– Vi risikerer å ende som et levende museum for trygghet, sikkerhet, bærekraft og fortidens designrenommé her i nord. Det er på tide å ta nye briller på, og å utfordre markedet litt, mener Søndergaard.

Etter hans oppfatning har vi i Skandinavia, og kanskje Norge spesielt, vært dyktige til å skvise sitronen for alt den har vært verdt, og at det nå er på tide å så nye frø. Og da må vi legge stilene som tar utgangspunkt i fortiden bak oss, og begynne å se fremover.
– Generelt vil jeg si at de nye trendene som kommer innebærer at noe nytt kommer inn, og noe går ut. Vi sier farvel til trender som bygger på tradisjon og arv, og også natur. Nå flytter øynene fra nakken og ser frem.

Som vanlig deler Pej Gruppen opp sesongens trender i fire temaer, men felles for dem alle er lys, positivitet og optimisme. Mye hvitnyanser, noen farger – men mange av disse er lyse og lette, mye skimmer og blanke overflater.

Her er årets fire trender, kort fortalt:

 

Light light

Her er det mest lyse farger, og vi dyrker det duse og sarte, og bruker litt svart for å få frem en kontrast. Det er et feminint univers. Lys, utvasket gul, nesten hvit, er en viktig nyanse, som er veldig interessant for bruk i boligen. Vi ser et minimalistisk formspråk, med lett geometriske innslag. Vi ser allerede mønstre på klær, og dette vil etter hvert komme inn i boligen.

– Og endelig kommer det en liten romantisk tvist som dere nordmenn er så glad i. Men denne gangen er stilen mer minimalistisk og ikke overdekorert, ikke noe «posenose», smiler Søndergaard, som forteller at ingen andre i verden er mer glad i blomstermønstre og den romantiske stilen enn oss her til lands.

Light hearted

Her kommer en stil med klar optimistisk vinkel. Den virker ubekymret, og ser inn i fremtiden med positive øyne – noe som reflekteres i fargebruk og i formspråk.

– Stilen har et noe barnslig uttrykk, og kraftige farger kommer inn. Neonrosa er en stor trendfarge her. Den minner om et jente- og tenåringsunivers, og ved første øyekast kan man tenke at det kanskje kan bli litt mye, men det er det altså ikke, mener Jakob Søndergaard.

Toner man fargene litt ned, får man et mer skandinavisk uttrykk på denne looken, Søndergaard kaller det «light hearted in small doses». Men han forklarer at man også gjerne kan bruke kraftfulle farger – men da på mer minimalistiske møbler, design og så videre.

New light

Her er det innslag av litt arv og litt tradisjon. Vi ser en fargeskala som ikke dyrker harmoni, men kan settes sammen på forskjellig sett. Dette er en mer maskulin stil.

– Dette er en spennende trend, den bryter med kjente normer på hvordan du kan sette sammen farger. En farge jeg særlig vil trekke frem, er oransje. Den er interessant for hele trendbildet vår/sommer 2014, sier eksperten.

Her vil vi se mye bruk av metall, mur og betong, og et formuttrykk som er røft, tøft og rustikt. Og det er lov å leke med farger.

– Gi det kjente en tvist, er Søndergaards råd.

Light spirited

Dette er den neste nordiske stilen, men inspirasjonen kommer ikke fra det kalde nord, men fra Brasil og Sør-Amerika. Men vi tolker den inn i det skandinaviske. Det kommer til å skje mye i Brasil de kommende år, med både OL og etter hvert fotball-VM, så øynene våre vil være rettet mot det eksotiske en stund fremover.

– Fargeskalaen vil preges av det vi kaller «passion-farger» - altså de brente, sterke fargene. Men kontrasten er de mer kjølige fargene, med inspirasjon fra natten og havet. Kombinasjonen blå og rødt vil vi derfor se mye. Burgunder er en viktig farge i denne stilen, sier Søndergaard.

Vi kommer altså til å kombinere det eksotiske vi kjenner fra Sør-Amerika med den mer nøkterne og kjølige livsstilen vi kjenner til her oppe i nord.

Stats read: 
26 875
Stats like: 
32
↓ Artikkelen fortsetter under