• UVANLIG FØDSEL: Ina fødte lille Jakob i forsetet av bilen til samboer Kenneth.

Født i forsetet på pappas bil

You are here

Lille Jakob kom til verden i forsetet av pappas bil, midt på trafikkmaskinen Bygdøylokket i Oslo.

«Gi full gass, du!»
Det var beskjeden Kenneth Holden (28) fikk av politiet da han ringte fra bilen med sin fødende samboer i passasjersetet.

– Så da kjørte vi på. Jeg kikket på speedometeret nederst i Operatunnelen, og da lå vi i 200 km/t!

Den nybakte pappaen kikker bort på samboer Ina Kaborg Ellegård (27) som sitter med lille Jakob i armene. For tre dager siden kom han til verden på en litt uvanlig måte.
– Rett før Kenneth vrengte bilen opp på fortauet, turte jeg ikke engang å sitte ned i setet. Jeg var sikker på at jeg kjente hodet, så jeg skjønte at han kom snart.

BEGYNTE ROLIG.
Den dramatiske fødselen begynte med rolige rier klokken fire samme morgen. Ina og Kenneth har datteren Jenny (2) fra før, så dette var ikke første gang de ventet på en fødsel. Så da Ina kjente riene, visste hun hva som kom.

– De begynte med ti minutters mellomrom, så jeg gikk hele tiden og ventet på at de skulle komme hyppigere. Og sånn holdt det på til langt utpå dagen. Rundt klokka ett endret de seg litt, og presset på magen ble kraftigere, forteller hun.

Da klokken var 13.30 ringte Kenneth til fødemottaket på Ullevål. Der forklarte han situasjonen, og fikk tilbakemelding om at de måtte vente med å komme inn.
– Jordmoren sa at riene måtte komme hyppigere og være vondere. Jeg tenkte at alles kropp er forskjellig, og at det kanskje var vanskelig å avgjøre på telefonen. Men vi ventet allikevel, sier han.

Ina tuslet litt rundt i leiligheten, pakket litt ned i sykehusbagen hun skulle ha med og tok en dusj. Så kjente hun plutselig en trang til å presse.

Netboard will be here

BILFØDSLER

Det ble født 145 barn i bil (under transport) i Norge i 2011, ifølge Medisinsk Fødselsregister. Fordelingen på landsbasis:

  • Østfold: 10
  • Akershus: 11
  • Oslo: 5
  • Hedmark: 4
  • Oppland: 5
  • Buskerud: 4
  • Vestfold: 3
  • Telemark: 6
  • Aust-Agder: 1
  • Vest-Agder: 3
  • Rogaland: 13
  • Hordaland: 18
  • Sogn og Fjordane: 15
  • Møre og Romsdal: 8
  • Sør-Trøndelag: 15
  • Nord-Trøndelag: 9
  • Nordland: 10
  • Troms: 3
  • Finnmark: 2

(OBS: Ifølge Helse-Øst er det ikke tilfeller som blir rapportert og loggført slik at de havner i statistikken. En spørrerunde fra sykehusene i Oslo og Akershus viste at det samme år (2011) ble født 37 barn i bil, ikke til sammen 16, som statistikken viser.)  

RINGTE POLITIET FRA BILEN.
– Da følte jeg at han lå veldig langt nede, og jeg følte jeg ville presse. Da ringte Kenneth opp igjen til Ullevål.

Nå forsto de at fødselen var godt i gang, og spurte om de skulle sende en ambulanse. En litt forvirret Kenneth takket nei.

– Jeg tenkte at vi kom raskere til Ullevål ved å sette oss i bilen med en gang og bare kjøre.

Så de lempet bagen i bilen, og satte seg rolig inn. Så begynte smertene å tilta for Ina, og hun skrek til. De satte opp farten, og la merke til en kvinne som gestikulerte at de kanskje burde senke farten litt. Da ringte Kenneth politiet.
– De sa at vi bare skulle gi full gass, og at de visste hvor vi var. Men at vi kanskje kunne bremse opp litt før fotoboksen i Operatunnelen, humrer Kenneth.

Fra hjemmet på Ljan brukte de seks minutter til Bygdøylokket, hvor de stoppet bilen.
– Jeg hadde politiet på en linje og AMK på den andre. Da de hørte Inas skrik i bakgrunnen bli verre, ba de oss kjøre inn til veien så snart som mulig, og at de sendte en ambulanse for å komme oss i møte. Og da endte vi opp på en fortauskant rett ved Bygdøylokket, forteller pappa Kenneth.

REDDET AV SIRENENE.
Han hoppet ut av bilen, lot bildøra stå åpen, og kom seg rundt på passasjersiden av bilen. Der åpnet han bakdøren, fikk fjernet barnesetet som sto der, og lagt Inas sete ned. På øret hadde han fremdeles AMK som ga ham instrukser.

– De ba meg legge henne ned, ta av henne klærne og ta en kikk på hva som skjedde. De spurte meg hva jeg så, og jeg svarte at det så unormalt ut. Jeg kunne jo se toppen av hodet!

Han fikk instrukser om hva han skulle gjøre videre, og Kenneth mer eller mindre forberedte seg på å begynne å ta imot den lille. Idet han skulle til å legge press på Inas bekken, hørte de sirener som nærmet seg.

– Jeg rakk å tenke et lite sekund på at det kanskje var Kenneth som måtte ta imot Jakob, men da hørte jeg gudskjelov ambulansen, smiler Ina, som egentlig ikke ble stresset av situasjonen i det hele tatt.

Ambulansen kom, og rett etter kom også legen. De ville gjerne at Ina skulle føde på båre inne i ambulansen, men etter å ha tatt en nærmere kikk på situasjonen, fant de ut at det var uaktuelt.
– Jakob var på vei han, så det var bare å føde i forsetet, ler Ina.


FØDTE I FORSETET: – Det er unektelig en litt annerledes fødselshistorie da, sier Ina. – Jeg har noen venninner som antagelig hadde friket helt ut hvis det var dem. Jeg er glad jeg klarte å holde meg rolig.

ROSER AMBULANSEPERSONELLET.
Med saktegående «glanekø» oppå en fortauskant i pappas bil ble altså Jakob født, klokken 15.59 (midt i rushen!) den 22. april. Fire dager før termin.

– Etter han var ute, fikk vi gratulasjoner fra ambulansepersonellet og legen, og de beroliget oss hele tiden med at han var frisk og fin, og at alt var bra. Han skrek litt idet han kom ut, og så måtte han ha litt oksygen. Alt gikk veldig rolig og fint for seg, og jeg følte meg trygg, forteller Ina.

Kenneth kan ikke få fullrost ambulansefolket nok.
– De var altså så utrolig fantastiske, de stresset ikke, og var så blide og hjelpsomme. Det gjorde at vi også opplevde situasjonen som veldig fin, sier han.

Etter fødselen gikk Ina fra bilen og inn i ambulansen, og hun og nyfødte Jakob ble kjørt inn til Ullevål. Kenneth måtte vaske bil.

– Du kan si at bilen så ikke så bra ut etter en fødsel, med slim og blod overalt! Så jeg dro for å spyle av det verste med en gang, ler han.

– BLE ALDRI STRESSET.
Nå er Ina og Kenneth hjemme på Ljan, nå som tobarnsforeldre. Og selv om det ble en dramatisk start på livet for lillebror, ser det ut til at det allerede har prellet av. Det er en rolig liten fyr som ligger i dagsengen midt i stua, og foreldrene er også imponerende lite preget av dramatikken.

– Ingen av oss ble på noe tidspunkt stresset under det hele, noe som gjorde at vi ikke opplevde det som spesielt dramatisk. Jeg visste jo hvordan Kenneth er som person, og jeg lærte under fødselen til Jenny at han ikke blir stresset av situasjonen. Og det gjorde meg rolig.

– Jeg må si jeg er veldig imponert og stolt over hvordan han taklet det hele, og ikke minst er jeg veldig takknemlig.

Ina kikker bort på Kenneth og smiler.
– Vi prøvde faktisk å kjøre ruten fra fødestedet og hjem igjen dagen etter fødsel, og da tok det 16 minutter. 10 minutter mer enn vi brukte da Jakob kom til verden!


KOMMENDE RALLYSJÅFØR? Kan hende karrieren er satt, han er tross alt født i en bil, lille Jakob - her bare tre dager gammel.

ULLEVÅL TAR SELVKRITIKK.
– Tenker dere at det er kritikkverdig at dere ble bedt om å vente med å komme inn på sykehuset to og en halv time før fødselen, og endte opp med å føde i bilen?
– Ja, det er det ingen tvil om. Vi burde ha dratt inn etter første gang vi ringte, sier Kenneth.

– Det at jeg var annengangsfødende gjorde jo at jeg visste hva som skjedde med kroppen, og jeg ville absolutt ikke ha ringt dersom jeg mente det ikke var nødvendig. Det kunne de ha tatt hensyn til, mener Ina.

– Vi tar helt klart selvkritikk på at dette skjedde. Jeg har ikke hørt om dette tilfellet spesielt ennå, men å føde i bil skal ikke være nødvendig, sier fagutviklingsjordmor ved føde/gynekologisk mottak på Oslo Universitetssykehus Ullevål, Ingvild Nordhagen.

Hun påpeker at det dog er vanskelig å unngå det helt, da alle vurderinger på når en fødende kvinne skal komme inn til sykehuset tas over telefon.
– Fødsler er veldig individuelt, og det finnes ingen standarder i dette faget. Særlig er det vanskelig å vurdere flergangsfødende, da fødselen kan gå raskt. Som regel går fødsler under transport heldigvis bra, sier Nordhagen.

At det er så mange fødsler under transport i Oslo, hvor de aller fleste bor maksimalt 20 minutter unna et sykehus, er spesielt, mener Nordhagen.
– Det fødes nesten flere under transport når de bor nærmere sykehuset enn i kommuner hvor de fødende har lang vei til mottaket. Dette kan skyldes at de har andre rutiner på når de fødende skal komme inn. På Ullevål har vi et så stort volum av fødende, at vi ikke har mulighet til å ta dem inn for tidlig, det er rett og slett ikke plass. Og så vet vi jo at det ikke er så langt for dem å komme seg inn til sykehuset når fødselen først er i gang. Det er grunnen til at bilfødsler kan forekomme, sier hun.

Rutinene på Ullevål er slik at etter en fødsel under transport eller utenfor sykehuset, vil dette bli gransket.

– Vi ettergår disse fødslene i sømmene, og etterstreber å finne områder hvor vi kan forbedre oss etter at slike situasjoner oppstår. Vi ønsker ikke at dette skal skje, sier fagutviklingsjordmor Ingvild Nordhagen.

Jordmor Siri Kløve ved Rikshospitalet sier at hun ikke spesifikt kan kommentere denne hendelsen, men bilfødsler generelt.

– Det er merkelig at det er såpass mange fødsler i bil når pasientgruppen bor så nære sykehuset. Jeg var nettopp på et foredrag om dette, og er overrasket over antallet som føder i bil. Dette er gjerne raske fødsler, og barnet kommer nesten rekende på ei fjøl, med få pressrier og lite vondt for mor sammenlignet med en lang fødsel, sier Kløve.

– Men kan det være noe galt med rutinene rundt tidspunktet sykehuset ber de fødende kvinnene om å komme inn som gjør at bilfødsler kan skje?
– Det er vanskelig å si, men det er klart det er vanskelig å vurdere en situasjon over telefonen. Og dette gjelder særlig flergangsfødende, som gjerne kan føde ganske raskt, kommenterer hun.


VELKOMMEN TIL VERDEN: Her er Jakob akkurat født, bildet er tatt inn bilvinduet av pappa Kenneth. 

Stats read: 
65 997
Stats like: 
26
↓ Artikkelen fortsetter under